Historia

Sony Ericsson är en svensk/japansk framgångssaga om två företag som jobbar gemensamt för att återta marknadsandelar och vända röda siffror i bokslutet till stora vinster. Men det är även en historia om företaget som inte mötte kommande konkurrens på rätt sätt och som slutligen fick säga upp hundratals på de svenska kontoren.

Företagets historia visar tydligt hur snabb och omväxlande mobiltelefonibranschen är och att små detaljer kan vara avgörande för ett företags framgång – eller fall.

Grundande

Företaget Sony Ericsson bildades år 2001 efter att de två telefonijättarna Sony och Ericsson slog samman delarna inom de bägge företagen som hade fokus på mobiltelefoni. Genom sammanslagningen samlades både utveckling, produktion och marknadsföring av dess mobiltelefoner ”under samma tak”.

Ägandefördelning var från början exakt lika, dvs. Ericsson och Sony ägde vardera 50% av det nya bolaget.

Orsaken till denna företagslösning hittas på 90-talet. Ericsson och Nokia hade länge varit två av de stora giganterna inom mobiltelefoni men Ericsson hade tappat stora marknadsandelar i slutet av 90-talet. Detta både på grund av förseningar av nya telefoner, problem med komponentleverans samt att telekomkrisen slog hårt mot hela branschen i början av 2000-talet.

sony-ericsson-t610

År 2002 kunde det nya företaget lansera sin första telefon och året efter kom dess första storsäljare, T610.  Under en viss period fanns både de nya telefonerna samt de äldre från Ericsson samt Sony i utbudet. Men de gamla modellerna togs sakta bort från utbudet för att därigenom helt ersättas av modeller från Sony Ericsson.

Verksamhet

Sony Ericsson fick en mycket bra start på sin verksamhet. Från 2002 och fram till 2007 lyckades man mångdubbla marknadsandelarna gällande mobiltelefoner. Detta från ca 2-3% till närmare 8% – på bara fem år. En stor orsak till framgångarna var satsningen på specialriktade modeller så som K-Serien (foto) och W-serien (Musik).

De förlustsiffror som Ericsson Mobile Communication tidigare visat kunde därmed vändas till betydligt mer positivt resultat. Redan år 2004 hade företaget vinst och framgångarna för Sony Ericsson växte. År 2007 såldes hela 13 miljoner mobiltelefoner vilket gav företaget en vinst på 1,6 miljarder Euro.

Ericsson började sin utveckling mot smartphones redan år 2000. Dessa var däremot annorlunda uppbyggda än dagens smartphones. Men tanken att skapa en telefon med multifunktioner fanns. Det var en utveckling som Sony Ericsson tog över och fortsatte jobba med.  De mötte däremot motgångar med flera misslyckade satsningar och problem med patent.

Det blev istället Iphone som tog marknadsandelar och Sony Ericsson kom efter rejält.

Iphone lanserades år 2007 utan att andra aktörer agerande speciellt mycket. Det var visserligen en annorlunda produkt men den tekniska kvalitén imponerade inte. Däremot lyckades Apple ganska snabbt förbättra sin produkt och ta stora marknadsandelar. Detta i en takt som gjorde att Sony Ericsson tappade sina positioner. År 2010 lanserade företaget sin första smartphone. Samsung hade lanserat sin 2009 och HTC sin första år 2008.

Idag är det just Samsung och Apple som dominerar telefonförsäljningen.

Uppbrott

Efter 11 år (2001-2012) avbröts samarbetet mellan Sony och Ericsson. Detta efter att Sony Corporation valde att köpa loss Ericssons andelar i företaget. Namnet byttes då till Sony Mobile Communications och huvudkontoret förflyttades till Tokyo (Japan).

b660ce3688a4c46ef195307bbe114a81

Sony valde tidigt att minimera sin verksamhet i Sverige vilket gjorde att hela 650 personer blev varslade. Det slutade visserligen med att bara 400 fick gå från sina jobb men även det var ett stort slag mot verksamheten. Efter nedskärningen var det ca 2000 personer som jobbade på Lundakontoret.

Företagets stora vilja att skära ner och pressa kostnaderna fortsatte även 2015. På bolagsstämman presenterades att hela 2100 personer skulle mista jobbet inom företaget. Av dessa 2100 var det 1000 personer som skulle sägas upp i Sverige.

Uppbrottet mellan Ericsson och Sony var alltså inte bara något som återspeglade sig i förändrade modeller och strategiska inriktningar för företaget. För flera hundra svenskar innebar det även en osäker arbetslöshet.